כ-545,382 תלמידים עניים יפתחו את שנת הלימודים

ילדים למשפחות נזקקות, שלא יקבלו את התנאים הבסיסיים הדרושים לקיום כמו ביטחון תזונתי ולא את הכלים המינימליים הדרושים להתפתחות אישית, כמו ספרים, ילקוט וציוד פיסי ודיגיטלי הכרחי, יתקשו לממש את הכישרון ואת הפוטנציאל האישי הטמון בהם

 כ-410,985 תלמידים צפויים לסבול מאי ביטחון תזונתי וכמחציתם (196,727) מאי ביטחון תזונתי חמור בשנת הלימודים הקרובה.

חינוך הינו אחד המפתחות המשמעותיים ביותר לצמצום פערים חברתיים וכלכליים. חינוך איכותי וראוי מאפשר מוביליות חברתית וביכולתו להשפיע על יצירת קשרים חברתיים, תחושת מסוגלות והשתלבות מטיבה בשוק התעסוקה בבגרות. חינוך יכול להוות נקודת מפנה בשיפור רווחתם של ילדים, בפיתוח הפוטנציאל האישי ובמניעת העברה בין דורית של עוני. עם זאת, המציאות מלמדת שפעמים רבות, מערכת החינוך בישראל אינה מצליחה להעניק אופק התפתחותי לתלמידים החיים בעוני ומרחיבה את הפערים. במצב זה, בו הילדים העניים אינם זוכים לקבל את הכלים והמיומנויות המתאימים למיצוי הכישרון והפוטנציאל האישי, מצטמצם הסיכוי שלהם לרכוש השכלה גבוהה ומקצוע, וכך, אי השוויון בחינוך מתורגם לאי שוויון בתעסוקה ולפערים שהולכים ומתעצמים.
משפחות החיות בעוני נאלצות מדי יום לבצע מגוון גדול של ויתורים כואבים בחיי משפחתן. כחלק ממציאות זו, הן נאלצות לבצע גם ויתורים שונים בחינוך ילדיהן, דבר המשפיע על עתידם, ועלול להנציח את מצבם.
 
לרוב התלמידים במשפחות הנתמכות יהיה חסר ציוד לימודי בסיסי וספרי לימוד והם יאלצו לוותר על השתתפות בחוגים, טיולים ופעילויות העשרה;
 יותר ממחצית מההורים הנתמכים לא יכניסו ילדים בגיל הרך למסגרת כי לא יוכלו לשלם על כך;  כשליש מהילדים נתמכי הסיוע נשרו או עלולים לנשור מבית הספר
במסגרת מחקר שנערך בקרב נתמכי הסיוע של ארגון לתת, עולה תמונה מדאיגה שמשקפת אי שוויון הזדמנויות בחינוך, אותו חווים הילדים במשפחות עניות הנתמכות על ידי עמותות הסיוע.

 
 מעיקרי המחקר:
73% מנתמכי הסיוע העידו כי לילדיהם חסר ציוד לימודי בסיסי וספרי לימוד לביה"ס, משום שאין להם יכולת להשיגם או לשלם על קנייתם
85.1% מהנתמכים נאלצו לוותר בשנה החולפת על חוגים, פעילויות העשרה בבית הספר, טיולים ותנועות/ ארגוני נוער עבור ילדיהם מכיוון שלא יכלו לשלם עבורם, זוהי עלייה בשיעור של 8.3% מאשתקד (78.6%)
76.6% מנתמכי הסיוע מעריכים כי לא יוכלו לעמוד בתשלומים הנלווים לבית הספר בשנה"ל הקרובה
מעל מחצית ( 53.4%) מהנתמכים נמנעו מהכנסת אחד או יותר מילדיהם בגילאי 0-3 למסגרת חינוכית, כי לא יכלו לשלם עבורה
מעל מחצית מהנתמכים (55.5%) ציינו כי בביתם לא קיימים תנאים המאפשרים למידה, כגון שקט, פרטיות וסביבה נוחה
כשליש (32.3%) מהנתמכים ציינו כי אחד או יותר מילדיהם נשר או כי קיים סיכוי כי ינשור מבית הספר (לא נכללו נשאלים שציינו שילדיהם קטנים מידי)
38.4% מהנתמכים העידו כי בשנה האחרונה ילדיהם צמצמו או דילגו על ארוחות כתוצאה מהמצוקה הכלכלית

ארגון לתת ימשיך לפעול לשינוי המדיניות ולהעלאת בעיית העוני בישראל לסדר היום הלאומי. 
ובינתיים, נמשיך לסייע לעשרות אלפי משפחות. 

לחצו לתרומה עבור רכישת ציוד לבית הספר לתלמידים ותלמידות ממשפחות נזקקות
 
 
 

כתבות נוספות

דו"ח העוני האלטרנטיבי לשנת 2022

לקריאת דו"ח העוני האלטרנטיבי 2022 לחצו >>

קרא עוד
כנס לתת למאבק בעוני 2016

סרטון מסכם של כנס לתת למאבק בעוני 2016, שנערך באקדמית תל אביב יפו ב-12.12.16.

קרא עוד
עיקרי נתוני דו"ח העוני 2016

הדו"ח מהווה כלי אלטרנטיבי להיכרות והבנה של תופעת העוני

קרא עוד
הארוחה הבלתי מושגת

​מיצג חברתי בכיכר רבין, 18-24 בספטמבר

קרא עוד
מתוך דו"ח העוני האלטרנטיבי של ארגון לתת

משקף את המגמות העדכניות ביותר בנושא עוני ואי ביטחון תזונתי בישראל 2014, כפי שמכירים אותם בארגון לתת. לקריאת הדו"ח המלא:

קרא עוד
לתת עדכון- דוח מסכם שנת 2017

לתת עדכון! שמחים ומתרגשים לשתף אתכם בדוח המסכם את הפעילות שלנו בשנת 2017. לקריאה הקליקו>>>

קרא עוד
העקרונות שלנו לצמצום העוני בישראל

לקראת אישור תקציב המדינה חשוב לנו להזכיר: יוקר המחיה המתגבר, התפרצות האינפלציה ועליית הריבית, יצרו מצב חירום חברתי-כלכלי שיביא להחמרת העוני

קרא עוד
להיות ישראלי זה לתת

לעקוף את התור, לחתוך את הפקק, לצפצף ברמזור, לצעוק עם הידיים, לעשות קומבינה, לכתוב טוקבק מתלהם, להשתמט, ללעוג לחלש, לשנוא את האחר...

קרא עוד
עלות העוני בישראל, לשנת 2015

צמצום שיעורי העוני והפערים החברתיים הינו חובה מוסרית שחלה עלינו כמדינה וכחברה. אולם, נשאלת השאלה, האם זו גם השקעה משתלמת מבחינה כלכלית טהורה?

קרא עוד
ישראל במקום הראשון בשיעור העוני

משפחה עם 3 ילדים ויותר תישאר מתחת לקו העוני גם אם שני ההורים בה מועסקים במשרה מלאה בשכר מינימום. גידול של 10.2% במספר הילדים העניים.

קרא עוד
 |