אחד הפרדוקסים הגדולים בעולם בכלל ובישראל בפרט הוא נושא אבדן המזון ובזבוז המזון.
שליש מהמזון המיוצר בעולם הולך לפח (כש-50% ממנו ראוי למאכל), בעוד שישנם מיליוני אנשים החיים ברעב ובאי ביטחון תזונתי. בישראל חיות 709,500 משפחות באי ביטחון תזונתי, כאשר במקביל מושמד בישראל כל שנה מזון ראוי למאכל בשווי מוערך של 7.5 מיליארד ש"ח (!). 50% מכלל פוטנציאל ההצלה טמון ברשתות הקמעונאיות ו-240 מיליון מכל הפוטנציאל טמון בתעשיית המזון. על שני סטקורים אלו אחראי ארגון במסגרת תפקידו כארגון ההצלה הלאומי מתעשיית המזון ומהרשתות הקמעונאיות.
מה זה "הצלת מזון" ?
ייעוד מוצרים "פסולי שיווק" המיועדים להשמדה, עבור תרומה למשפחות נזקקות החיות באי ביטחון תזונתי. עיקר המוצרים שניתן הם בעלי תוקף קצר שאינם ניתנים לשיווק בנקודות המכירה, עודפים שנובעים מפערים בין תכנון לביקוש, מוצרים טובים בריאותית שנפסלו לשיווק בתהליך בקרת האיכות, מארזי מבצעים שהסתיימו, מוצרי קד"מ, אריזות פגומות והחזרות.
למה להציל מזון?
יעילות כלכלית - חיסכון בעלויות השמדה והטמנה וקבלת זיכוי במס על ערך התרומה.
תועלת סביבתית - צמצום השמדת מזון
השפעה חברתית -סיוע למשפחות נזקקות באי ביטחון תזונתי
מינוף שיווקי - שיפור התדמית בעיני ציבור הצרכנים, הגדלת תקציב תרומות החברה ע"י משאבים קיימים, נורמות וסטנדרטים בשוק הגלובאלי
ואיך אנחנו קשורים לזה?
ארגון לתת מסייע על בסיס חודשי לכ- 95,000 משפחות הסובלות מאי ביטחון תזונתי חמור, כאשר 80% מהמזון המחולק להן - מקורו בהצלת מזון. בעזרת שיתופי פעולה אסטרטגיים ארוכי טווח עם תעשיית המזון בישראל, יצרניות, יבואניות ורשתות קמעונאיות הצלחנו להציל במהלך 2023 מזון בשווי של 219 מיליון ₪. מזון מעולה שאחרת היה הולך להשמדה. כיום הארגון מציל מזון מכ-50 חברות מזון, יצרניות והיבואניות, כאשר ניתן להגיד שרוב חברות המזון הגדולות והבינוניות בישראל מצילות מזון ראוי למאכל (משלב הייצור) ותורמות אותו לארגון.
לפני כשבע שנים התחיל לפעול הארגון להצלת מזון מהרשתות קמעונאיות וכיום מפעיל שני מזימי פורצי דרך בנושא:
הצלת מזון מרשת שופרסל רשת שופרסל היא הרשת הראשונה בישראל שמצילה מזון באופן סיסטמטי בעזרת ארגון לתת. מיזם ההצלה התחיל בשנת 2016 ומונה כיום הצלה מ-164 סניפים בכל רחבי הארץ. בעזרת שת"פ העמוק של הרשת הצלחנו להציל בשנת 2023 מזון במשקל של 5,497 טון ובשווי של 88 מיליון ₪ (מחיר שוק).
פוטנציאל ההצלה מרשתות השיווק הינו הגדול ביותר (50%) כשתיאורתית רק הצלת המזון מסקטור זה הייתה פותרת את בעיית אי הביטחון התזונתי בישראל.
התועלת הסביבתית של הצלת מזון:
חוץ מלסייע למשפחות נזקקות ולפתור כשל שוק צורם, להצלת מזון נתבך גדול מאוד בנושא קיימות ובפוטנציאל שלה להאט את משבר האקלים העולמי.
העלויות הסביבתיות שאובדן מזון גורם מוערכות בשווי של 3.6 מיליארד ש"ח למדינה בשנה. מתוכה 1.4 מיליארד ₪ בשל אובדן מיותר של משאבי טבע, 1 מיליארד ₪ בשל פליטות גזי חממה ומזהמי אוויר ו-800 מיליון ₪ עלות ישירה של הטיפול בפסולת.
בזבוז מזון נמצא במקום השלישי מבין הצעדים האפקטיבים ביותר להאטת משבר האקלים העולמי, אותו כולנו חשים, עם אירועי מזג אויר קיצוניים בכל העולם ובפרט בישראל עם גלי חום קיצוניים, שיטפונות מרובים ובצורת מתמשכת המחמירה משנה לשנה.
רק בישראל, מקורן של 6% מפליטות גז החממה במדינה הוא אובדן מזון.
בשיתוף פעולה ובהירתמות של כלל השחקנים נוכל לפתור בעיה כל כך צודקת ובסיסית - להציל מזון ראוי למאכל מהשמדה, לחלקו למי שזקוק לכך ולעזור לכדור הארץ שלנו. למען עתיד כולנו.